علت نتیجه ندادن لیزر موهای زائد چیست؟

img11
img12
img13
img14
shape15
shape16
لیزر موهای زائد
16
بهمن

علت نتیجه ندادن لیزر موهای زائد چیست؟


حقیقت سختی که اکثر کلینیک‌ها به بیماران خود نمی‌گویند، این است که لیزر موهای زائد برای همه مناسب نیست. درحالی‌که اکثر بیماران می‌توانند تا 90٪ کاهش رشد مو را تجربه کنند (و حتی حذف دائمی موهای زائد با درمان‌های منظم را می‌توانند داشته باشند)، ولی برای برخی افراد عواملی وجود دارد که باعث نتیجه‌ندادن لیزر برای موهای زائد می‌شود، اما چه دلیلی وجود دارد؟ در ادامه با مقالهٔ کلینیک ژاوا بهترین کلینیک لیزر موهای زائد در تهران، قرار است دربارهٔ علت نتیجه‌ندادن لیزر موهای زائد توضیح دهیم پس با ما همراه باشید. 

علت نتیجه‌ندادن لیزر موهای زائد چیست؟ 

لیزر موهای زائد یک روش نسبتاً جدید است که درمان‌های آن به اوایل دهه 90 میلادی می‌رسد. فناوری لیزر به‌خودی‌خود تنها از سال 1960 وجود داشته است. پزشکان و محققان از آن زمان تاکنون به طور مداوم این فناوری را برای استفاده‌های مختلف بهبود و پیشرفت داده‌اند. 

همچنین این مسئله وجود دارد که بیماران انتظار درمان «یک اندازه متناسب با همه» را دارند که وقتی صحبت از فناوری لیزر به میان می‌آید، همیشه نتایج همه افراد یکی نیست. هر فردی منحصربه‌فرد است، با عوامل بی‌شماری که بستگی به نوع بدن، ژن‌ها و البته میزان و نوع موهای هر شخص و... بستگی دارد. 

لیزر موهای زائد یک روش بسیار دقیق است که به دو چیز نیاز دارد: توانایی آسیب رساندن به فولیکول‌های مو فراتر از نقطه رشد بیشتر مو، و توانایی انجام این کار بدون آسیب رساندن به لایه خارجی پوست. 

هنگامی که لیزر موهای زائد به نتایج عالی منجر نمی‌شود، دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است چنین باشد. شایع‌ترین دلیل مربوط به رنگ‌دانه‌های پوست و مو است و لیزر در تشخیص این دو مشکل دارد. 

در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا لیزر موهای زائد شما ممکن است کارساز نباشد: 

نوع و رنگ مو

نوع مو و رنگ مو مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که تعیین می‌کنند لیزر موهای زائد بر روی بیمار جواب می‌دهد یا خیر. این به دلیل نحوه عملکرد این روش است. 

در لیزر موهای زائد، پرتوهای شدید نوری بر روی پوست تابیده می‌شود و هدف آن، قراردادن رنگ‌دانه خاصی است. رنگ‌دانه فولیکول‌های مو باید نسبت به پوست به‌اندازه کافی تیره باشد تا لیزر بتواند فولیکول‌های مو را مشخص کرده و آنها را بسوزاند. 

اگر فولیکول‌های مو رنگ‌دانه بسیار کمی داشته باشند (موهای سفید، موهای قرمز روشن یا موهای بلوند روشن)، لیزر برای هدف قراردادن درست آنها مشکل خواهد بود. این موضوع برای بیمارانی که رنگ پوست تیره‌تری دارند نیز مشکل‌ساز می‌شود، زیرا ممکن است رنگ مو و پوست بیش از حد شبیه به لیزر باشد و به‌درستی مؤثر نباشد. 


بیشتر بخوانید


نوع مو نیز عاملی است که باید در نظر گرفته شود. موهای زبر و درشت فولیکول‌های موی برجسته‌تری خواهند داشت، درحالی‌که موهای ظریف و صاف فولیکول‌های مو کمتری خواهند داشت. کاندیدای ایدئال، بیمار با پوست روشن و موهای تیره و درشت است. هر چه بیمار از پروفایل ایدئال لیزر موهای زائد دورتر باشد، ممکن است مشکلات بیشتری را تجربه کند. 

درحالی‌که پیشرفت‌های اخیر در فناوری لیزر به کاهش برخی از این مشکلات مرتبط با رنگ‌دانه کمک کرده است، اما امروزه هنوز یک مشکل جزئی باقی‌مانده است. 

سرعت رشد موهای طبیعی در بدن

اولین چیزی که پزشک لیزر موهای زائد شما باید به شما توضیح دهد چرخه زندگی مو است و اینکه چرا دقیقاً چندین درمان لازم است. موها سه مرحله رشد را طی می‌کنند: 

مرحله رشد (آناژن)
مرحله رگرسیون (کاتاژن)
مرحله ریزش/استراحت (تلوژن)
لیزر موهای زائد فقط می‌تواند فولیکول‌های مو را هدف قرار دهد که در مرحله اول، مرحله رشد (منبع) هستند. چندین درمان برای سوزاندن مؤثر تمام فولیکول‌های مو که در سایر درمان‌ها از دست رفته‌اند، در داخل و خارج‌شدن مرحله رشد ضروری هستند. 

لیزر موهای زائد

عدم تعادل هورمونی تشخیص داده نشده

زنانی که موهای زائد بیش از حد بدن یا موهای صورت دارند، ممکن است لیزر موهای زائد را به‌عنوان درمان حذف موهای زائد خود ببینند. بااین‌حال، اگر موهای شما زیاد است، ممکن است یک مورد عدم تعادل هورمونی باشد که می‌تواند نتایج لیزر موهای زائد را خنثی کند. اگر رشد موهای شما در نتیجه عدم تعادل هورمونی باشد، لیزر موهای زائد ممکن است برای موهای زائد صورت و بدن شما اصلاً کارساز نباشد. 

آمادگی نادرست قبل از درمان

برای بهترین نتایج، ضروری است که بیمار از پروتکل آماده‌سازی مناسب قبل از لیزر موهای زائد پیروی کند. عدم انجام این کار منجر به نتایج کمتر از ایدئال یا حتی بدون تغییر می‌شود. برخی از بیماران نیز این اشتباه را مرتکب می‌شوند که قبل از اولین درمان خود به‌درستی آماده می‌شوند و سپس در درمان‌های زیر آماده نمی‌شوند. 

قسمت بدن شما نیاز به سطح متفاوتی از درمان دارد

نواحی مختلف بدن به طور متفاوتی به لیزر موهای زائد پاسخ می‌دهند، به همین دلیل است که هر ناحیه به سطح متفاوتی از درمان نیاز دارد. مهم است که پزشک شما از این تفاوت‌ها آگاه باشد، زیرا تلاش برای اعمال سطح و تعداد درمان‌های یکسان در تمام نواحی بدن، نتایجی کمتر از حد مطلوب به همراه خواهد داشت. 

داروهایی که با کاهش مو تداخل دارند

داروهای خاصی وجود دارند که می‌توانند در نتایج کاهش موهای شما از لیزردرمانی تداخل ایجاد کنند. این داروها به طور طبیعی باعث رشد موهای صورت و بدن می‌شوند: 

دانازول
فنی توئین
ماینوکسیدیل
سیکلوسپورین
DHEA
تستوسترون
استروئیدهای آنابولیک
گلوکوکورتیکوئیدها
اگر هر یک از داروهای ذکر شده در بالا (داروهای مشابه) را مصرف می‌کنید، قبل از اینکه لیزر موهای زائد را در نظر بگیرید، در مورد امکان داروهای جایگزین با پزشک خود مشورت کنید. 

تکنولوژی لیزر ناکافی

فناوری لیزر موهای زائد در چند سال اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته است، بنابراین هنوز برخی از کلینیک‌ها و اسپاهای پزشکی وجود دارند که به جدیدترین دستگاه‌های موجود در بازار مجهز نیستند. 

اگر متوجه شدید که تحت درمان لیزر موهای زائد در یک مرکز با تکنولوژی لیزر ناکافی یا قدیمی هستید، احتمال زیادی وجود دارد که نتایج مورد انتظارتان را تجربه نکنید. 

در اینجا چند روش متمایزشدن جدیدترین دستگاه‌های فناوری لیزر از انواع و مدل‌های قدیمی‌تر آورده شده است: 

لیزرهای مادون‌قرمز و Nd: YAG به دلیل استفاده از پالس‌های انرژی یا طول‌موج طولانی‌تر، همراه با تنظیمات لیزر کمتر و خنک‌کننده بیشتر محافظت از پوست، اکنون می‌توانند تا حدودی بیمارانی با رنگ پوست تیره را درمان کنند.
اتصالات خنک‌کننده در جدیدترین دستگاه‌های لیزر موهای زائد ضروری هستند، زیرا این دستگاه‌ها درمان را برای همه بیماران ایمن‌تر و راحت‌تر می‌کنند. درگذشته خطر تورم و سوزش پوست بیشتر بود.
یکی از روش‌های اخیر در میان برخی از کلینیک‌ها و اسپاهای پزشکی استفاده از اسپری کرایوژن است که روی پوست بیمار بین ضربه‌های پالس‌های لیزر اعمال می‌شود.
برای اطمینان از اینکه پزشک بالقوه لیزر موهای زائد شما مجهز به جدیدترین دستگاه‌های موجود در صنعت است، نکات بالا یا هر روش دیگری را که برای بیماران خود استفاده می‌کند جویا شوید. 

بهترین کلینیک موهای زائد در تهران

کلینیک ژاوا با بهترین دستگاه لیزر، بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهد. کلینیک ژاوا، بهترین کلینیک لیزر موهای زائد در تهران آماده خدمات‌دهی عالی به شما عزیزان هست. 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید