عوارض مزوتراپی مو چیست؟ بررسی معایب

img11
img12
img13
img14
shape15
shape16
عوارض مزوتراپی
20
اسفند

عوارض مزوتراپی مو چیست؟ بررسی معایب


امروزه ریزش مو به یک موضوع نگران‌کننده در بین خانم‌ها و آقایان تبدیل شده است، روش‌های زیادی مانند مزوتراپی، پی آر پی، محلول ماینوکسیدیل و ... برای رفع این مشکل وجود دارد. الگوی و میزان ریزش مو در خانم‌ها و آقایان متفاوت است و شامل عقب رفتن خط مو، عقب رفتن خط پیشانی و ریزش متناوب مو است.

ریزش مو ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، عوامل ارثی یا تأثیر ژن‌ها بر ریزش مو، بارداری، کاهش گردش خون در پوست سر، استرس، رژیم غذایی ناسالم، عدم تعادل هورمونی مانند تولید بیش از حد هورمون DHT، افزایش سن، بیماری، کمبود بدن، مواد مغذی و... از عوامل اصلی ریزش مو هستند. ریزش مو با دارو و روش‌های ترمیم مو قابل‌درمان است، البته استفاده از داروهای طبیعی و داشتن رژیم غذایی سالم نسبت به روش‌های دیگر مناسب‌تر است. مزوتراپی بر سایر عوامل ریزش مو غلبه کرده و علاوه بر کاهش ریزش مو، رشد موهای جدید را نیز تحریک می‌کند. در ادامه با سایت ژاوا بهترین کلینیک زیبایی در تهران همراه باشید.

مزوتراپی مو چیست؟ 

اصطلاح مزوتراپی اولین‌بار توسط دکتر میشل پیستور ابداع شد. میشل پیستور در سال 1958 استخدام شد. دکتر میشل از این روش به‌عنوان مسکن برای درمان روماتولوژی، بیماری‌های عفونی و عروقی استفاده کرد. دکتر لیونل بیسون این تکنیک را در فرانسه آموخت و بعداً آن را در آمریکا رایج کرد. مزوتراپی کاربردهای زیادی به‌خصوص در رفع چربی و سلولیت و درمان ریزش مو دارد که اخیراً مورد توجه جهانی قرار گرفته است.

مزوتراپی مو روشی غیرتهاجمی است که برای بازگرداندن حجم و درخشندگی موها استفاده می‌شود. این روش شامل تزریق مستقیم مواد دارویی، اسیدهای آمینه، مواد معدنی، ویتامین‌ها و موارد دیگر به لایه اپیدرمی پوست، مواد تزریق شده باعث تحریک لایه مزودرم و رشد موهای جدید می‌شود.

مزوتراپی مو و عوارض آن

مو یکی از اولین قسمت‌هایی است که تحت‌ تأثیر تغییرات بدن قرار می‌گیرد، پیشگیری از مشکلات مو آسان‌تر از مقابله با مشکلات موجود و ریزش مو است. مردم تنها زمانی متوجه شدت وضعیت می‌شوند که ببینند آسیب به موهایشان وارد شده و ریزش مو شروع شده است. برای رفع این مشکلات می‌توان از روش‌های درمانی مختلفی مانند مزوتراپی مو استفاده کرد. اساساً، مزوتراپی بر این واقعیت استوار است که بیشتر مشکلات ریزش مو به دلیل عدم تعادل هورمونی در اطراف فوفلیکول‌های مو (مانند DHT)، کمبود مواد مغذی مناسب که از سلامت مو حمایت می‌کنند و گردش خون در پوست سر ایجاد می‌شود.


بیشتر بخوانید


محلول مزوتراپی که به پوست سر تزریق می‌شود حاوی ترکیبی از مواد شیمیایی خاص مانند ویتامین‌ها، کوآنزیم‌ها و اسیدهای آمینه است که نوع و مقدار آن بر اساس نیاز و شرایط بیمار تعیین می‌شود. مواد مورداستفاده برای مزوتراپی به دودسته طبقه‌بندی می‌شوند: مواد اصلی (که مورد تأیید FDA هستند) و مواد مکمل یا فرعی. 

مزوتراپی همچنین به تعادل هورمونی و تحریک رشد موهای جدید سالم کمک می‌کند، هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند از این روش استفاده کنند. مزوتراپی مو باعث افزایش گردش خون در پوست سر، تأمین مواد مغذی، کاهش سرعت کوچک‌ شدن فولیکول‌ها و تحریک رشد مو می‌شود. تزریق میکرو در این روش به جذب داروهای خاص حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم برای رشد مو نیز کمک می‌کند.

آیا مزوتراپی مو دارای عوارض زیادی است؟ 

اگر برای انجام مزوتراپی مو به پزشک متخصص و باتجربه مراجعه کنید و از داروهای استاندارد تزریقی استفاده کنید، این روش عوارضی ندارد و یا عوارض و خطرات بسیار کمی دارد، بیشتر این عوارض موقتی بوده و به‌سرعت از بین می‌روند. برخی از عوارض جانبی گزارش شده عبارت‌اند از: 

سردرد

سردرد یکی از عوارض احتمالی مزوتراپی مو است که در صورت بروز یک روز بعد از مزوتراپی از بین می‌رود.

آلرژی

اگر فرد به محلول تزریقی مزوتراپی حساسیت داشته باشد، علائم آلرژی بعد از تزریق ظاهر می‌شود. اما معمولاً در اغلب موارد، پزشک قبل از شروع کار، بیمار را معاینه می‌کند تا از عدم حساسیت وی به ترکیبات مزوتراپی مطمئن شود.

تورم و کبودی

روش مزوتراپی مو با تزریق یک‌سری ترکیبات خاص به پوست سَر انجام می‌شود، بنابراین مانند سایر تزریقات احتمال کبودی و تورم در ناحیه تزریق وجود دارد که 4 ساعت پس از تزریق از بین می‌رود.

عفونت

یکی دیگر از عوارض مزوتراپی مو که به‌ندرت اتفاق می‌افتد عفونت است که حتی برای یک تزریق ساده مانند تزریق بوتاکس نیز ممکن است رخ دهد.

سایر عوارض جانبی مزوتراپی مو

  1. قرمزی

  2. حالت تهوع

  3. خارش

  4. کبودی

  5. برجستگی در محل تزریق

  6. لکه‌های تیره پوست

  7. راش

همان‌طور که در بالا ذکر شد، مزوتراپی عوارض جانبی بسیار جزئی دارد که به‌ندرت اتفاق می‌افتد یا به‌سرعت و خودبه‌خود ناپدید می‌شوند. مزوتراپی مو به هیچ متقاضی آسیب حاد و کلی وارد نکرده و روشی مطمئن برای افزایش رشد مو است.

آیا مزوتراپی مو دردناک است؟ 

به‌طورکلی مزوتراپی مو روشی بدون درد است؛ اما اگر از سوزن می‌ترسید می‌توانید از دستگاه‌های بدون سوزن که کارایی کمتری دارند برای تزریق محلول مزوتراپی استفاده کنید. بااین‌حال، سطح درد تزریق‌ها قابل‌تحمل است و به آستانه درد فردی بستگی دارد. اکسیپوت (پشت سر) و ناحیه گوش حساس‌ترین نواحی برای تزریق هستند.

بیمارانی که برای رشد مجدد مو تحت مزوتراپی قرار می‌گیرند یا کسانی که بعد از کاشت برای افزایش رشد مو تحت مزوتراپی قرار می‌گیرند، معمولاً درد و ناراحتی کمتری را تجربه می‌کنند، به‌خصوص در مقایسه با روش‌های جراحی، بنابراین مزوتراپی برای موهای وز یک راه‌حل آسان و کم تهاجمی برای ازبین‌بردن موهای زائد و ریزش بیش از حد مو است.

آیا مزوتراپی گزینهٔ مناسبی برای درمان ریزش مو است؟ 

تنها پزشک متخصص می‌تواند با بررسی وضعیت هر بیمار بهترین روش برای ازبین‌بردن ریزش مو و تحریک رشد مجدد مو را تعیین کند. در روش مزوتراپی مو، هر تزریق مخلوطی از چند ماده مفید مانند مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر عناصر مفید است که پزشکان به‌صورت جداگانه برای هر بیمار انتخاب می‌کنند. بین 2 تا 6 ماده فعال را می‌توان در یک سرنگ مخلوط کرد. شکی نیست که مزوتراپی مو فواید زیادی دارد، از جمله: 

  • ریزش مو به‌تدریج متوقف می‌شود.

  • گردش خون در پوست افزایش می‌یابد.

  • رشد مو فعال می‌شود.

  • فعالیت غدد چربی کاهش می‌یابد.

  • جریان خون و اکسیژن‌رسانی به مو‌ها افزایش می‌یابد.

  • شوره سر کاهش می‌یابد.

  • بهبود تراکم مو، صافی، درخشندگی در هنگام برس زدن و حالت دادن مو مشاهده می‌شود.

نتیجه

اگر علت ریزش مو یک بیماری باشد مزوتراپی نمی‌تواند چندان مؤثر باشد، این روش به مقابله با مشکلات مختلف مربوط به وضعیت مو و پوست سر که ناشی از آلودگی هوا، رژیم غذایی نامناسب و ضعف بدن است کمک می‌کند. اگر روش مزوتراپی با روش‌های درمانی دیگر مانند کاشت مو استفاده شود بسیار مؤثرتر است.

اگر شما هم قصد انجام کاشت مو یا سایر روش‌های کمکی و خدمات مو مانند مزوتراپی مو برای افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران کلینیک ژاوا تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید