پروتز سینه چیست و چگونه انجام میشود؟

img11
img12
img13
img14
shape15
shape16
پروتز سینه چیست و چگونه انجام میشود؟
23
بهمن

پروتز سینه چیست و چگونه انجام میشود؟


پروتز سینه یک فرم مصنوعی سینه است که جایگزین شکل تمام یا بخشی از سینه می‌شود.

پروتز سینه (شکل مصنوعی سینه) چیست؟ 

انواع مختلفی از پروتزهای پس از ماستکتومی و لامپکتومی وجود دارد که به آنها فرم پستان نیز گفته می شود. تولید کنندگان طیف گسترده ای از انواع، شکل ها، اندازه ها و رنگ ها را ایجاد می کنند.

نوع پروتز مورد نیاز با توجه به مقدار بافت سینه ای که برداشته می شود تعیین می شود. پروتز را می توان بر روی پوست، داخل جیب سوتین ماستکتومی یا به دیواره قفسه سینه وصل کرد. دستگاه های مصنوعی به گونه ای طراحی شده اند که زنانه به نظر برسند و در عین حال راحتی را تضمین کنند.

پروتز موقت سینه

پس از جراحی سینه، پرستار مراقبت از سینه یا یکی از پرستاران بخش معمولاً یک پروتز موقت پارچه‌ای به شما می‌دهد که اغلب به آن «کامفی» می‌گویند تا در این مدت آن را بپوشید. سوتین‌های بعد از ماستکتومی (به‌سادگی ماستکتومی) شبیه سوتین‌های معمولی هستند؛ اما با یک تفاوت مهم - آنها دارای جیب‌های کششی اسپندکس در داخل هستند که به نگه‌داشتن پروتز سینه در جای خود کمک می‌کند. سوتین‌های ماستکتومی را می‌توان از فروشگاه‌های تخصصی یا بوتیک‌های ماستکتومی خریداری کرد. یک متخصص ماستکتومی خبره که آموزش‌دیده و باتجربه است، می‌تواند به شما در انتخاب و نصب پروتز و سینه‌بند ماستکتومی مناسب که نیازهای فردی شما را برآورده می‌کند، کمک کند.

پروتز دائمی سینه

پروتز سینه دائمی در یک سینه بند با یا بدون جیب سینه بند قرار می گیرد. 

بیشتر پروتزهای سینه از ژل سیلیکونی نرم (که ضد حساسیت است) ساخته شده‌اند که در یک‌لایه نازک قرار گرفته‌اند. آنها به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که شبیه شکل طبیعی سینه یک زن یا بخشی از سینه باشد. سطح بیرونی نرم و صاف به نظر می‌رسد و ممکن است شامل یک طرح کلی نوک پستان باشد. 

اشکال پستان غیر سیلیکونی نیز وجود دارد، اما ممکن است در کلینیک ژاوا بهترین کلینیک زیبایی در تهران موجود نباشد. در مورد سایر گزینه‌های فرم سینه با شما بهتر صحبت کنید. 

گاهی اوقات افراد به‌جای پروتز دائمی از پروتز موقت خود (کامفی) استفاده می‌کنند. 

عمل جراحی پروتز سینه

رنگ‌های پوست

اگرچه ممکن است رسیدن به یک تطابق دقیق دشوار باشد، اما بسیاری از پروتزها در رنگ‌های مختلف پوست موجود هستند. داشتن پروتزی که تاحدامکان به رنگ پوست شما نزدیک باشد ممکن است به شما کمک کند احساس راحتی و اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید. 

برخی از شرکت‌ها پروتز را به سفارش می‌سازند یا می‌توانند به محصولات موجود رنگ اضافه کنند. این پروتزهای مخصوص ساخته شده ممکن است مدت بیشتری طول بکشد و در همه بیمارستان‌ها در دسترس نباشند. 

برخی از خانم ها پوششی برای پروتز خود می‌سازند یا می‌خرند که با پوست خودشان همخوانی بیشتری دارد. 

با پرستار یا متخصص مراقبت از سینه خود در مورد یافتن پروتزی که با رنگ پوست شما کار می‌کند صحبت کنید. 

سبک‌های پروتز

پروتزها در شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های پوستی بسیار متنوع هستند. بیشتر آنها از موادی ساخته شده‌اند که برای حرکت، احساس و وزن تاحدامکان شبیه به یک سینه طبیعی طراحی شده‌اند. 

مهم است که پروتز شما تاحدامکان با سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد. ممکن است بخواهید سبک‌های مختلف لباسی را که می‌خواهید پروتز خود را با آن بپوشید در نظر بگیرید. 

پروتز کامل یا استاندارد

یک پروتز کامل طوری طراحی شده است که مستقیماً در برابر قفسه سینه قرار گیرد، جایی که تمام بافت سینه برداشته شده است. از نظر اندازه، شکل و رنگ پوست با سینه دیگر شما مطابقت دارد. 

اگر هر دو سینه را برداشته‌اید، می‌توانید سایز موردنظر خود را انتخاب کنید. 

پروتز جزئی یا شکل دار

پروتز جزئی برای زنانی است که بخشی از سینه خود را برداشته‌اند. 

داخل سوتین پوشیده می‌شود و به شکلی است که طرح سینه را پر می‌کند. این پروتز از همان مواد سیلیکونی ساخته شده است که اغلب پروتزهای کامل ساخته شده است. 

پروتز صدفی

این یک نوع پروتز جزئی است که اگر اندازه سینه‌های شما با یکدیگر متفاوت باشد ممکن است مورداستفاده قرار گیرد. 

این یک پوسته نرم از سیلیکون است که روی سینه کوچک‌تر شما قرار می‌گیرد تا با سینه بزرگ‌تر مطابقت داشته باشد. 

این نوع پروتز نیز می‌تواند مفید باشد برای کسانی که: 

  • جراحی بازسازی سینه را انجام داده‌اند که در آن تقارن حاصل نشده است

  • اگر ایمپلنت در حال گسترش باشد (این یک نوع بازسازی سینه است که به‌مرورزمان اتفاق می‌افتد، بنابراین اندازه سینه به‌تدریج افزایش می‌یابد تا زمانی که اندازه ایمپلنت سینه شبیه به سینه باقی‌مانده شود)

  • اگر برای دستیابی به تقارن منتظر کوچک‌کردن سینه هستید

پروتز چسبنده

یک پروتز چسبیده (کامل یا جزئی) مستقیماً روی پوست می‌چسبد. 

بیشتر آنها سطح چسبنده‌ای به‌عنوان بخشی از خود پروتز دارند. آنها را می‌توان با چسباندن مستقیم به قفسه سینه یا به‌عنوان یک پروتز معمولی با یک پشتی محافظ روی قسمت چسبنده پوشید. 

این می‌تواند برای خانم‌هایی مناسب باشد که فعالیت بدنی بیشتری دارند یا می‌خواهند از سوتین حمایتی، کمتر استفاده کنند، زیرا تمام وزن توسط سوتین تحمل نمی‌شود. 

همچنین می‌توان آن‌ها را با لباس‌های بدون بند و تاپ پوشید، اگر لباس به اندازه کافی حمایت‌کننده باشد

به اکثر خانم‌ها توصیه می‌شود تا 6 تا 12 ماه پس از جراحی یا در طول (و گاهی اوقات پس از) رادیوتراپی از پروتز چسبناک استفاده نکنند زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند. 

پروتز شنا

پروتزهای شنا مخصوصاً برای استفاده در هنگام شنا ساخته شده‌اند و در اثر آب‌نمک یا کلر آسیب نمی‌بینند.

پروتز سینه

اشکال پروتز

متقارن

فرم متقارن معمولاً یک‌شکل بیضی یا مثلثی است که می‌تواند در سمت چپ یاراست پوشیده شود. 

قطره اشک

شکل قطره اشک اغلب برای خانم‌هایی مناسب است که سینه‌هایشان در ناحیه تحتانی و بیرونی پرتر و بالای نوک پستان کمتر است. این‌ها را می‌توان در سمت راست یا چپ نیز پوشید. 

نامتقارن

اینها معمولاً برای زنانی که بافت بیشتری برداشته شده‌اند مناسب‌تر است، زیرا دارای اکستنشن‌هایی هستند که زیر بازو یا بالای سینه قرار می‌گیرند. بااین‌حال، زنانی که جراحی گسترده‌ای نداشته‌اند نیز می‌توانند از آنها استفاده کنند. آنها به طور خاص برای سمت چپ یا راست طراحی شده‌اند. 

ساخته شده برای اندازه‌گیری

این تکنیک از یک اسکنر سه‌بعدی برای تولید یک تصویر سه‌بعدی کامپیوتری از ناحیه قفسه سینه استفاده می‌کند که سپس می‌تواند برای ایجاد یک‌شکل پروتز سفارشی استفاده شود. این برای ایجاد تناسب خوبی با سینه ساخته شده است که حرکت پروتز را متوقف می‌کند و با رنگ پوست شما مطابقت دارد. در حال حاضر این نوع پروتزهای ساخته شده سینه در کلینیک ژاوا موجود نیستند. 

پروتز باد شده با هوا

این پروتز دارای یک پمپ است تا بتوان آن را به‌اندازه موردنیاز باد کرد. ممکن است در همه بیمارستان‌ها موجود نباشد. 

وزن و مواد پروتز سینه

وزن

پروتزهای سیلیکونی در وزن‌های متفاوتی تولید می‌شوند. 

مناسب‌ترین وزن بستگی به سنگینی سینه دیگر شما دارد. اگر هر دو سینه را برداشته‌اید، می‌توانید وزنی را که با آن احساس راحتی می‌کنید انتخاب کنید. 

اگر یک‌بار ماستکتومی انجام داده‌اید، پروتز با وزن کامل ممکن است به دلیل مطابقت با وزن سینه دیگر شما احساس تعادل بیشتری کند. بااین‌حال، اگر به‌اندازه بزرگ نیاز دارید، یک نسخه سبک‌تر ممکن است راحت‌تر باشد. 

اگر پروتز سینه خیلی سبک باشد، می‌تواند به اطراف حرکت کند یا به سمت بالا حرکت کند تا با سینه دیگر هم سطح نباشد اگر این اتفاق افتاد، آن را با فردی که پروتز شما را نصب‌کرده است، در میان بگذارید؛ زیرا ممکن است نیاز به ارزیابی مجدد داشته باشید یا در مورد پوشیدن نوع دیگری از سوتین مشاوره دریافت کنید. 

مواد

بیشتر پروتزها از سیلیکون ساخته می‌شوند که یک ماده نرم ژل‌مانند است. 

پروتز فوم سبک‌تر و خنک‌تر است. از طرف دیگر، برخی از پروتزها با مهره‌های پلی‌پروپیلن پر می‌شوند. اینها به شکل سوتین در می‌آیند و همان‌طور که هوا قادر به گردش است، خنک‌تر نیز می‌شوند. 

برای زنانی که به دنبال جایگزینی برای پروتزهای سیلیکونی نرم سنتی هستند، اشکال سینه‌هایی وجود دارند که سعی می‌کنند شباهت زیادی به سینه‌های طبیعی داشته باشند. 

پشتیبان‌ها و روکش‌ها

قسمت پشتی اکثر پروتزها از همان مواد جلویی ساخته شده است. برخی ممکن است پشتی متفاوتی داشته باشند، مانند پارچه یا یک صفحه نرم از ژل که برای راحتی بیشتر طراحی شده است. پشتی‌هایی که می‌توانند برای قراردادن دیواره سینه ناهموار قالب‌گیری شوند نیز موجود هستند. برخی از پروتزها دارای پشتی هستند که جریان هوای بیشتری را امکان‌پذیر می‌کند و ممکن است خنک‌تر باشند. 

می‌توانید از یک روکش پارچه‌ای نرم برای قراردادن روی سطح سیلیکونی استفاده کنید، اگرچه ممکن است پروتز به‌خوبی ننشیند. این می‌تواند از ایجاد راش یا واکنش پوستی جلوگیری کند که ممکن است در صورت گرم‌شدن و عرق‌کردن پشت پروتز اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از این امر می‌توانید از یک جیب سوتین نیز استفاده کنید. 

نوک سینه مصنوعی

نوک سینه‌های مصنوعی از سیلیکون نرم ساخته شده‌اند که می‌توان آن را بر روی سینه یا پروتز بازسازی شده قرارداد. آنها یا خود چسبنده هستند یا با چسب مخصوص پوست عرضه می‌شوند که می‌تواند نوک پستان مصنوعی را برای چند روز در جای خود نگه دارد. 

نوک سینه‌های مصنوعی در اندازه‌ها و رنگ‌های پوست متفاوت هستند، اما برخی بیمارستان‌ها آن‌ها را به طور سفارشی می‌سازند تا با نوک پستان دیگر شما مطابقت داشته باشند. 

برخی از شرکت‌های تولیدکننده پروتز نیز نوک سینه‌های مصنوعی تولید می‌کنند. 

از طرف دیگر، اگر یک ماستکتومی تکی انجام داده‌اید، ممکن است استفاده از محافظ نوک پستان یا پوشش روی نوک پستان دیگر آسان‌تر باشد تا تفاوت کمتری وجود داشته باشد. می‌توانید این محصولات را از تأمین‌کنندگان متخصص خریداری کنید. 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید