در مورد آنالیز بدن و آنالایزر بدن چقدر می‌دانید؟

img11
img12
img13
img14
shape15
shape16
آنالیز بدن
4
اسفند

در مورد آنالیز بدن و آنالایزر بدن چقدر می‌دانید؟


در مورد آنالیز بدن و آنالایزر بدن چقدر می‌دانید؟ صادقانه بگویم، ممکن است برنامه ورزش و رژیم غذایی را به طور منظم دنبال کنیم و وزن کم کنیم، اما اندازه بدن ما تغییر نمی‌کند.

در این صورت بهتر است بدن خود را آنالیز کنیم و ببینیم چه خبر است. برای اندازه‌گیری درصد چربی بدن و تجزیه‌وتحلیل و پی‌بردن به رازهای بدن می‌توانید از دستگاه آنالایزر بدن استفاده کنید.

در مقاله درباره دستگاه آنالیز بدن بیشتر بدانید در سایت کلینیک ژاوا بهترین کلینیک دکتر تغذیه در تهران به معرفی آنالیز ویتامینی بدن و نحوه انجام آن و روش‌های مختلف می‌پردازیم.

آنالیز چیست؟ 

اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، می‌دانید که لاغری بدن به همان اندازه مهم بوده که کاهش وزن مهم است، اما چرا؟ تابه‌حال با دو نفر برخورد کرده‌اید، یکی از آنها اندام مناسبی دارد، اما دیگری چاق به نظر می‌رسد. درحالی‌که وزن هر دو یکسان است؟ دلیل آن به میزان توده عضلانی افراد مربوط می‌شود. آنالایزر بدن به ما کمک می‌کند تا نسبت چربی به عضله را دریابیم.

هدف ما هر چه باشد (کاهش وزن، افزایش وزن، عضله‌سازی و ...) یکی از راه‌های ارزیابی وضعیت بدن، پا گذاشتن روی دستگاه آنالایزر بدن است. اگرچه این دستگاه تنها راه تعیین وزن سالم نیست. اما می‌تواند به ما کمک کند تا ببینیم بدنمان چگونه است و آیا در مسیر درستی هستیم یا خیر.

تجزیه‌وتحلیل بدن شامل اندازه‌گیری درصد چربی بدن، آب، پروتئین، اضافه‌وزن یا کمبود وزن و WHR است. این اندازه‌گیری با استفاده از فرمول یا دستگاه آنالیز بدن انجام می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای گرفتن نتیجه بهتر و دقیق‌تری آنالایزر را امتحان کنید.

آشنایی با فرمول‌های آنالیز بدن

فرمول‌های آنالیز بدن متفاوت است. اما مهم‌ترین آنها شاخص توده بدنی یا BMI و درصد چربی بدن است. در ادامه این فرمول‌ها را به‌صورت مختصر اما کاربردی معرفی می‌کنیم.

BMI (شاخص توده بدنی)

BMI یا بهتر است به فارسی بگوییم شاخص توده بدنی از تقسیم وزن افراد (به کیلوگرم) بر مجذور قد (قد بر قد بر حسب متر) محاسبه می‌شود. هر چه این شاخص توده بدنی بیشتر باشد، میزان چربی بدن بیشتر و احتمال چاقی و بیماری‌ها بیشتر می‌شود.

درصد چربی بدن

روش‌های مختلفی برای محاسبه درصد چربی بدن وجود دارد. برای این کار می‌توانید از ماشین‌حساب آنلاین نیز استفاده کنید. اگر می‌خواهید دقیق‌تر اندازه‌گیری کنید، یا با این فرمول (با استفاده از سن و BMI) پیش بروید.


فرمول سنجش درصد چربی بدن آقایان

(۱.۲۰x BMI) + (۰.۲۳x سن) – ۱۰.۸ – ۵.۴

فرمول سنجش درصد چربی بدن خانم‌ها

(۱.۲۰x BMI) + (۰.۲۳x سن) – ۵.۴

آشنایی با دستگاه بادی آنالیز

دستگاه آنالیز بدن با کمک حسگرهای کوچکی که زیر پای شما قرار می‌گیرد کار می‌کند. این دستگاه یک‌سری پالس‌های الکترونیکی ضعیف را در سراسر بدن شما ارسال می‌کند. بر اساس سرعت سیگنال‌ها، دستگاه قادر به تشخیص درصد چربی خواهد بود. هرچه سرعت جریان الکترونیکی کمتر باشد، درصد چربی بدن بیشتر می‌شود.

استفاده از آنالایزر بدن آسان است. کافی است دستگاه را زیر پا بگذارید، پس از چند دقیقه نتیجه آزمایش آماده است. مربی نتیجه را برای شما تفسیر خواهد کرد. این دستگاه هم وزن بدن و درصد چربی شما را اندازه‌گیری می‌کند و هم یک‌سری موارد دیگر. چنین داده‌هایی در روندهای تناسب‌اندام و دنیای تناسب‌اندام بسیار ارزشمند هستند.

کاربرد دستگاه آنالیز بدن

استفاده از دستگاه آنالایزر بدن یکی از بهترین روش‌ها برای تجزیه‌وتحلیل وزن و وضعیت سلامت افراد است. در قدیم با فرمول BMI یا همان شاخص توده بدنی وزن ایدئال افراد را حدس می‌زدند که فرمول چندان مناسبی نبود. اما در حال حاضر پیشرفته‌ترین و دقیق‌ترین روش برای اندازه‌گیری وزن مناسب استفاده از تست آنالایزر بدن است.

با استفاده از این دستگاه پزشک یا مربی اطلاعات ارزشمندی در مورد بدن شما به دست می‌آورد که به او کمک می‌کند برنامه‌ای خاص و حرفه‌ای را برای شما تنظیم کند تا ضمن نزدیک‌شدن به وزن ایدئال از تحلیل عضلانی جلوگیری کند.


اطلاعات کاملی که با اندازه‌گیری دستگاه آنالایزر بدن به دست می‌آید شامل وزن، توده چربی، درصد عضله، شاخص توده بدن، میزان آب بدن، استخوان‌ها، مواد معدنی، میزان کم‌وزنی، اضافه‌وزن و چاقی و یک‌سری موارد دیگر است.

مواردی که دستگاه آنالیزور نشان می‌دهد

  • وزن

  • توده چربی بدن

  • توده عضلانی بدن

  • شاخص توده بدنی

  • درصد توده چربی بدن

  • میزان متابولیسم پایه

  • میزان آب بدن و املاح

  • نسبت دور کمر به لگن

  • درصد توده عضلانی بدن

  • کمبود عضلانی یا چربی بدن

توصیه‌هایی برای انجام تست بادی آنالیزور

  • قبل از آزمایش آب زیادی ننوشید. نوشیدن الکل را باید از ساعت‌ها قبل قطع کرد. قبل از آزمایش حمام نکنید. یا به استخر نرفته‌اید.

  • برای دستیابی به نتیجه دقیق‌تر، بهتر است قبل از انجام تست تنفس آنالایزر، دست‌ها و کف پاهای خود را با یک‌پارچه خشک پاک کنید تا دستگاه بادقت بیشتری کار خود را انجام دهد.

  • بهتر است قبل از انجام آزمایش حدود 5 دقیقه بایستید و لباس‌های سنگین خود را در بیاورید. در دوران بارداری و قاعدگی، نتایج آزمایش با خطا همراه است، بنابراین بهتر است در این دوران انجام نشود.

  • قبل از آزمون ورزش‌های سنگین انجام ندهید. هرگونه زیورآلات فلزی را بردارید و اگر پروتز یا پلاتین در بدن خود دارید این آزمایش برای شما مجاز نمی‌باشد. همچنین تلفن همراه نباید نزدیک دستگاه باشد.

  • این آزمایش را اول صبح و زمانی که ناشتا هستید انجام دهید. اگر در طول روز آزمایش را انجام می‌دهید، حداقل دو ساعت قبل از آن غذا نخورید. همچنین مهم است که کافئینی مانند قهوه یا چای مصرف نکنید.

نتیجه

در این مقاله درباره ویتامین در مورد آنالیز بدن و راه‌های اندازه‌گیری آن با استفاده از فرمول و دستگاه آنالایزر بدن توضیح دادیم. اندازه‌گیری بدن کمک زیادی به آگاهی افراد از تناسب‌اندام و وضعیت سلامتی خود می‌کند. با نتیجه آنالیز بدن می‌توانید برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای رسیدن به اندامی متناسب و سالم داشته باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید