آیا عمل لابیاپلاستی عوارض دارد؟

img11
img12
img13
img14
shape15
shape16
آیا-عمل-لابیاپلاستی-عوارض-دارد
24
فروردین

آیا عمل لابیاپلاستی عوارض دارد؟


بزرگی لابیا یکی از مشکلاتی است که بسیاری از خانم‌ها با آن مواجه هستند. این موضوع بر زندگی زناشویی و حتی اجتماعی افراد تأثیر مستقیم دارد. راه‌حل قطعی این مشکل لابیاپلاستی است.

اگرچه اکثر خانم‌هایی که با لابیاپلاستی مشکل دارند با لابیاپلاستی آشنا هستند، اما برخی از آنها این عمل را انجام نمی‌دهند. دلیل این افراد ترس از جراحی یا عوارض احتمالی آن است. در این مقاله قصد داریم در مورد عوارض و خطرات لابیاپلاستی صحبت کنیم و ببینیم نظر شما در مورد این عمل چقدر درست است. برای دسترسی به بخش‌های مختلف مقاله می‌توانید از لیست زیر استفاده کنید.  

لابیاپلاستی چیست؟ 

بسیاری از زنان از اندازه لابیای خود رنج می‌برند. لابیاپلاستی جراحی است که برای زیباسازی واژن و کوچک‌کردن لابیا مینور انجام می‌شود. لب‌های داخلی (لابیا مینور) و لب‌های بیرونی (لابیا ماژور) واژن ممکن است تحت‌تأثیر برخی عوامل تغییر کرده و آسیب ببینند. برخی از زنان به طور ژنتیکی واژنی با لب‌های چروک و شل دارند. گاهی اوقات این حالت باعث بروز مشکلات زیادی مانند عفونت واژن در فرد می‌شود. به‌عنوان‌مثال، فردی ممکن است در پوشیدن برخی لباس‌ها مانند مایو مشکل داشته باشد یا از بدن زنانه خود احساس شرم کند. در موارد حاد و شدید ممکن است در حالت نشسته به لب‌های واژن فشار وارد شود که باعث ناراحتی و درد می‌شود.

لابیاپلاستی با لیزر یا جراحی، کدام‌یک بی‌خطر است؟ 

لابیاپلاستی به دو روش جراحی و لیزر انجام می‌شود. هیچ یک از روش‌های عمل خطر خاصی برای بیمار ندارد و هر دو روش بی‌خطر هستند. تنها خطری که ممکن است در حین لابیاپلاستی وجود داشته باشد خطای انسانی است که ممکن است در عمل جراحی رخ دهد. اگر جراح مهارت کافی نداشته باشد، ممکن است برش‌هایی روی پوست ایجاد کند که در جای خود باقی می‌ماند. یا جراح به طور تصادفی پوست بیش از حد را برش می‌دهد. همچنین برخی از جراحان از بیهوشی استفاده می‌کنند که ممکن است با عوارضی همراه باشد. برای انتخاب بهترین پزشک برای لابیاپلاستی باید نکاتی را در نظر بگیرید.


بیشتر بخوانید


در لابیاپلاستی با لیزر، بدن با تیغه جراحی تماس پیدا نمی‌کند، بنابراین کاملاً ایمن بوده و احتمال خطای انسانی بسیار کمتر خواهد بود. لابیاپلاستی با لیزر مونولیز تاچ نتایج قابل‌قبول و ظریف‌تری نسبت به روش جراحی دارد. همچنین در لابیاپلاستی لیزری نیازی به بیهوشی کامل نیست و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود؛ بنابراین عوارض بی‌حسی را نخواهد داشت.

چه کسانی نباید لابیاپلاستی انجام دهند

با وجود مزایا و ایمنی لابیاپلاستی، برخی از افراد نباید این روش را انجام دهند: 

خانم‌های حامله

در دوران بارداری نباید لابیاپلاستی انجام شود؛ زیرا زایمان یکی از علل تغییر واژن و بزرگ‌شدن لابیاها است. در دوران بارداری و به دلیل تغییرات هورمونی، لابیاها از حالت طبیعی خود خارج شده و چندین بار بزرگ می‌شوند. اگر قصد انجام لابیاپلاستی را دارید، بهتر است بعد از زایمان انجام دهید. چهار ماه پس از زایمان بهترین زمان برای انجام عمل است.

دختران زیر 18 سال

لابیاپلاستی معمولاً تا سن 18 سالگی برای دختران باکره انجام نمی‌شود؛ زیرا بلوغ و تکامل بدن دختران تا 18 سالگی ادامه دارد به همین دلیل بهتر است اجازه دهید بدن خود به طور کامل رشد کند و سپس لابیاپلاستی انجام دهید. زیرا ممکن است به‌مرورزمان لابیاها دوباره رشد کنند و نتایج عمل از بین برود.

خانم‌هایی که تب‌خال تناسلی دارند

تب‌خال تناسلی یکی از بیماری‌هایی است که با تحریک شدیدتر می‌شود. اگر تب‌خال تناسلی دارید، لابیاپلاستی انجام ندهید؛ زیرا ممکن است تب‌خال در ناحیه‌ای که عمل انجام شده افزایش یابد.

خانم‌هایی که مبتلا به عفونت در واژن هستند

توصیه می‌شود قبل از انجام لابیاپلاستی، هرگونه بیماری عفونی مربوط به واژن را درمان کنید. عفونت‌ها می‌توانند بر نتایج عمل تأثیر منفی بگذارند.

خانم‌های بالای 55 سال

در سنین بالا، مانند 55 سالگی، قدرت شفابخشی بدن کاهش می‌یابد و ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا پس از عمل بهبود یابد.

عوارض لابیاپلاستی

آیا لابیاپلاستی درد دارد؟

در حین عمل لابیاپلاستی، شما تحت بی‌حسی موضعی قرار می‌گیرید و اصلاً چیزی احساس نمی‌کنید. باتوجه‌به بیهوشی استفاده شده توسط پزشک، ممکن است در حین لابیاپلاستی با لیزر کمی گرما احساس کنید. پس از پایان عمل و ازبین‌رفتن اثر داروی بی‌حسی، احساس سوزش خفیفی خواهید داشت که با داروهای تجویز شده توسط پزشک و استفاده از کمپرس یخ به‌زودی از بین می‌رود.

آیا لابیاپلاستی روی میل جنسی تأثیر منفی دارد؟ 

لابیاپلاستی هیچ اثر منفی بر میل جنسی نخواهد داشت. این عمل روی لب‌های واژن انجام می‌شود و ربطی به داخل واژن و کلیتوریس ندارد. تنها نکته‌ای که باید رعایت شود این است که تا 4 هفته بعد از عمل رابطه جنسی نداشته باشید. زیرا باعث فشار به واژن و اختلال در نتیجه عمل می‌شود.

لابیاپلاستی و عوارض کوتاه‌مدت آن

اگرچه لابیاپلاستی ایمن است، اما ممکن است عوارض جانبی کوتاه‌مدتی داشته باشد. عوارض کوتاه‌مدت مشکلاتی هستند که دائمی نیستند و پس از چند روز به طور کامل از بین می‌روند. عوارض کوتاه‌مدت لابیاپلاستی عبارت‌اند از: 

سوزش

سوزش بعد از لابیاپلاستی کاملاً طبیعی است و خیلی زود برطرف می‌شود.

تورم

ناحیه واژن شما تا چند روز و چند ساعت پس از عمل متورم خواهد شد. بسته به‌شدت و نوع عمل، میزان و زمان تورم نیز متفاوت خواهد بود.

خارش

خارش یک عارضه جانبی کوتاه‌مدت است که معمولاً اتفاق می‌افتد و با پمادهای مخصوص و داروهای ساده برطرف می‌شود.

عفونت

عفونت یکی از موارد نادری است که ممکن است اتفاق بیفتد و حتماً باید به پزشک خود اطلاع دهید.

درد

ازآنجایی‌که اعصاب زیادی در ناحیه واژن وجود دارد، انتظار می‌رود که بیمار بعد از عمل کمی درد داشته باشد که با مصرف مسکن از بین می‌رود.

لابیاپلاستی چه عوارض بلند مدتی دارد؟ 

درصورتی‌که لابیاپلاستی توسط متخصص زنان مجرب و ماهر انجام شود عوارض طولانی‌مدتی نخواهد داشت. عمل لابیاپلاستی خود بی‌خطر است و معمولاً به دلیل خطای انسانی عوارض طولانی‌مدت ایجاد می‌شود. هر جراحی خطراتی مانند آلرژی و واکنش به بیهوشی دارد. به همین دلیل انجام لابیاپلاستی با لیزر توصیه می‌شود تا احتمال این مشکل به صفر برسد.

عدم تقارن لابیا، بخیه‌های دائمی، حساسیت به بیهوشی، تغییر شکل لابیا از جمله عوارض طولانی‌مدتی است که ممکن است در لابیاپلاستی جراحی رخ دهد. به همین دلیل باید در انتخاب بهترین مرکز جراحی زیبایی واژن کمی حساس باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید